John Muller,ontzorgde samenleving, boekscout

boekrecensie de ontzorgde samenleving – John Muller

Hans krijgt een brief van zijn inmiddels overleden vriend Harry. Bij die brief zit een USB-stick met hierop een tekstdocument waarin Harry een deel van zijn leven beschrijft. Een deel wat hem een totaal andere kijk op het leven, de samenleving en de psyche van mensen geeft. En zijn kijk op het leven was al niet alledaags. Alles, wat voor die allesbepalende gebeurtenissen heeft plaatsgevonden, wordt in een compleet ander daglicht gezet. Daglicht? Schijn bedriegt. Eigenlijk ziet het leven er even helemaal niet zo rooskleurig uit.

over de auteur

John Muller, 71 jaar en gepassioneerd schrijver. Eerst van korte verhalen, maar nu heeft hij zijn debuutroman gelanceerd: de ontzorgde samenleving. Toen we elkaar voor het eerst spraken, vertelde hij al dat het een verhaal was wat te bizar voor woorden is. De hoofdpersoon maakt dingen mee die je zelf nooit mee zou willen maken. Zelfs niet in je dromen. Muller maakt hierbij knap gebruik van flashbacks. Zittend in zijn gemakkelijke stoel vertelt Harry het verhaal over zijn jeugd, zijn overleden zus en oma, zijn ouders. En natuurlijk zijn niet te bevatten belevenissen.

Het verhaal

Door de ontvangst van de brief, aan het begin van het boek, word je als lezer al gelijk op scherp gezet. Hier wil je meer van weten. Hoe kan een leven zo’n wending krijgen dat niemand je zal geloven wanneer je je verhaal vertelt?

Door de rimpelloos ingebouwde flashbacks word je meegenomen in het verleden en de invloeden daarvan op het nu. Harry, de hoofdpersoon, is paranormaal begaafd en wordt, samen met zijn zus, hierin door zijn oma bij de hand genomen. Soms letterlijk, wanneer hij door de deur van het hiernamaals gaat. Dat hiernamaals is in eerste instantie een prachtig oord om te ontdekken. Maar later, wanneer hij kennis heeft gemaakt met de door intriges doorspekte ontzorgde samenleving, krijgt het leven na de dood een heel andere dimensie.

Het boekt is verweven met buitenaardse, paranormale en ogenschijnlijke sciencefiction elementen. Maar het is verre van zweverig. Muller weet zijn verhaal zo te brengen dat je je eigenlijk achter je oren wilt krabben en je afvraagt of dit boek niet alleen maar op fictie is gebaseerd…

Ja, ik wil dit boek ook lezen