focus, productief, efficient, energie

7 manieren om slimmer te werken, niet harder

Ze zeggen dat je alles kunt doen, als je maar hard werkt. Nou, ze hebben het fout!

Larry Alton

Er wordt gezegd dat je alles kunt bereiken, als je maar hard werkt. Je kunt je bedrijf tot een succes maken, een promotie verdienen, zo ongeveer iedere vaardigheid leren….als je maar hard werkt. Zo ben ik ook opgevoed.

Maar soms is ‘alleen hard werken’ niet voldoende. Heb je bewijs nodig? Je kunt geen lekke band opblazen, alleen maar door heel hard te blazen. Net zo min als dat je je gazonnetje kunt maaien met je schaar. Je hebt de juiste gereedschappen, de goede strategieën voor de juiste klus nodig. Je moet dus slimmer werken en niet harder. Hoe lekker is dat!

Maar hoe doe je dat dan?

Door het vinden van quick wins. Hier vind je zeven tips die je helpen om efficiënter en productiever te werken, zonder extra inspanningen.

1. loop weg

Even weglopen van een complexe taak, lijkt geen logische stap. Maar even een pauze pakken, kan je toch veel productiever maken. Wanneer je namelijk even naar een andere omgeving gaat, verlaag je direct je stress niveau en geef je je hersenen even de tijd om weer bij te komen. Wanneer je bezig bent met een lastige taak, zal je onderbewuste doorgaan met die taak. Ook al ben je aan het relaxen.Alsof iemand de afwas voor je doet, terwijl jij lekker even onderuit op de bank ligt.

Ken je dat? Dat je soms de meest briljante ideeën hebt, wanneer je even met iets heel anders bezig bent? Dit is dus waarom. Als je dan weer aan je werk gaat, zul je merken dat je je weer lekker verfrist voelt en dat je je beter kunt concentreren.

2. herken én verwijder afleidingen

Dit lijkt nogal voor de hand liggend. Of niet? Maar de meest gevaarlijke afleidingen zijn die waarvan je niet eens beseft dat ze er zijn. Misschien werk je aan een projectplan en heb je verschillende tabs op je werkblad open. Op een van die tabbladen heb je ook je Facebook openstaan. En als je dan een uitnodiging krijgt voor een leuk event, of iemand liked je status update, ga je toch even kijken. Of iemand zegt even ‘hallo’ als hij de ruimte binnenkomt. Misschien duurt het maar 20 seconden. Dat lijkt niet lang. Maar in die 20 seconden ben je wel je focus kwijtgeraakt en moet je weer terug naar waar je gebleven was. Dat kan tot soms wel 20 minuten duren tot je je focus weer volledig terug hebt. Wat als je je meerdere van dit soort onderbrekingen in een uur hebt…?

3. maak keuzes

Je hebt altijd klusjes te doen die een lage(re) prioriteit hebben. Of die niet urgent zijn. Ze maken je to do lijstje ongemerkt altijd langer dan je eigenlijk zou willen. Erger nog, ze houden je af van je belangrijke werk, je kerntaken. Natuurlijk kun je even snel dat mailtje beantwoorden en je collega dat documentje sturen waar hij om zit te springen. Zij vind je een leuke collega. Maar jij bent weer afgeleid. En misschien, door al die interrupties, moet je zelfs wel de deadline van je project uitstellen. Herken je de stress die dat geeft? Het beste is daarom om alles wat niet jouw prioriteit heeft, even te negeren. Ga bijvoorbeeld in ‘niet storen’-modus door offline te werken. Zet je email meldingen uit. En schrijf vooral al die kleine dingetjes níet op een to do lijstje. Die komen vanzelf wel een keer.

4. creëer gewoontes

Gewoontes worden vanzelf gevormd wanneer je iets maar vaak genoeg doet. Ze worden een soort van ritueel, iets wat je vanzelf doet, waarbij je niet meer na hoeft te denken. Denk je er bijvoorbeeld bij na hoe je ‘s morgens opstaat en je eerste dingen doet? Ga maar eens na: zeer waarschijnlijk doe je iedere morgen hetzelfde, op dezelfde manier. Je hoeft er niet bij na te denken, het kost je niet tot nauwelijks energie. Dit in tegenstelling tot iets wat je van scratch af aan moet leren. Het maken van zo’n gewoonte is nog best lastig. Je moet een bepaalde handeling iedere dag doen, zonder onderbreking. Net zo lang tot je erachter komt dat je het automatisch hebt gedaan. Dit kan tot wel 3 maanden duren.

5. down chunken

In plaats van een heel project in een keer af te ronden en er uren aan te werken, kun je dit ook in kleine(re) stukjes opdelen. Het voordeel is dat dit je minder energie kost en dat je uiteindelijk productiever bent. En hoe fijn is het als je aan het einde van de dag kunt zeggen: ‘ik heb dit onderzocht, dat geschreven, dit gelezen, die mensen gesproken.’ In plaats van: ‘ik heb project x gedaan.’ Ik word van dat eerste een stuk blijer!

6. multitask, maar niet wat je denkt

Ik weet het, eerder zei ik al dat je zo min mogelijk afleidingen moet hebben tijdens je belangrijke taken. Dus juist niet multitasken. Dat klopt nog steeds. Maar er zijn ook momenten dat je veel minder gefocussed hoeft te zijn en dan eigenlijk twee dingen tegelijk kunt doen. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling dat luisterboek aanzetten en op die manier ongemerkt je kennis vergroten. Twee vliegen in één klap. Toch?

7. ga handig om met je sterktes en zwaktes

Je kent jezelf vast beter dan ieder ander. Je bent goed in bepaalde dingen. En in sommige dingen wat minder goed. Beide hebben invloed  op de manier waarop je werkt. Ga hier eens mee spelen en pak vooral die taken op waarin je goed bent. En kijk of er anderen zijn die de taken, waar jij minder goed in bent, van je over kunnen nemen. Net zoals dat jij taken over kunt nemen. Jij krijgt hierdoor meer energie en je bent productiever (en beter in je werk). En die ander ook! 1 + 1 = …. 3. Precies dat!

Heel veel succes én plezier met alles wat je gaat doen!

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

geef een reactie

wpDiscuz