tip, klanten, binden, marketing, waardecreatie

deze simpele tip kan je meer klanten opleveren

Potentiële klanten beoordelen je email in een split second. En dan wil je ook dat ze je met een  ‘ja’ beantwoorden!

Misschien heb je al een fantastisch portfolio en een goed gevulde contactlijst. Maar zelfs de beste freelancer kan zichzelf soms terugvinden met een lege agenda zonder leads.

Dit soort lege dagen zijn niet bevorderlijk voor je stressniveau. Het lijkt erop dat ieder volgend gesprek meer en meer belangrijk wordt. Je wilt! en moet! die klant binnenkrijgen. En iedere keer ontglipt de klant je weer.

hoe kan ik je verder helpen?

Als je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen.

Je hebt deze zin vast al, tot vervelens toe, voorbij zien komen, maar er zit een dikke kern van waarheid in. Als het je niet lukt om die klanten binnen te krijgen, moet je waarschijnlijk dingen anders aan gaan pakken. Ook al heb je zoveel kennis. En ervaring. Blijkbaar is dat op dit moment niet (meer) voldoende. Mijn ervaring is dat, door iets kleins te veranderen, je de wereld meer naar je hand kunt zetten!

laat maar weten!

Kijk eens kritisch naar de tekst in je emails. Neem je hierin een afwachtende houding aan? Laat je, op de een of andere manier, je klant de volgende stap dicteren? Laat je de uitkomsten aan hem (of haar) over? Dit doe je bijvoorbeeld door zinnen als: ‘ik ben benieuwd hoe ik u van dienst kan zijn’ of ‘ik hoor graag van u’. Je denkt dat je hiermee klantvriendelijk bent, maar eigenlijk gooi je gewoon je werk over de bekende muur heen en zegt: ‘zoek het maar uit!’. Terwijl je potentiële klant eigenlijk iemand zoekt, die zijn probleem voor hem oplost. En daar nog graag voor betaalt ook!

een oplossing

In plaats van iemand anders met de gebakken peren te laten zitten (en hiermee je collega de klus te gunnen), kun je ook een andere manier proberen. Stel dat je in je email je klant een voorstel doet om zijn probleem op te lossen? ‘Nee’ had je al, dus waarom niet proberen om er een ‘ja’ uit te krijgen? Je hebt niets te verliezen. Het voelt alsof je een beetje aan het commanderen bent, maar mijn ervaring is dat klanten dan ineens wel gaan reageren. Op een positieve manier natuurlijk!

verschillende manieren

Dit heet proactief zijn. Dit kun je toepassen in verschillende situaties. Wil je klant een afspraak? Doe een suggestie voor een dag en tijd. Geef je je klant een suggestie voor zijn vraagstuk? Vertel ‘m dan op een snelle, duidelijke manier hoe hij dit efficiënt kan implementeren.

Je laat hiermee zien dat jouw tijd en aandacht waardevol is. En dat je je klant iets te bieden hebt! Je bent niet aan het graaien naar werk, nee, je ontzorgd je klant door zijn probleem op te lossen.

dus

In plaats van een variant op ‘laat maar weten!’, eindig je je mail met een suggestie voor de volgende stap. Je weet dat je goed zit, wanneer je klant zegt: ‘hm, dat klinkt goed!’. Test het uit! Als je iets anders doet, dan je altijd hebt gedaan, krijg je ook iets anders. Dus maak het je klant gemakkelijk om ‘JA!’ te zeggen. En geniet van je volle agenda en leuke gesprekken!

 

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

geef een reactie

wpDiscuz